ik weet niet welke dag het is??? - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Andries, Inge, Kimberley en Wendy - WaarBenJij.nu ik weet niet welke dag het is??? - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Andries, Inge, Kimberley en Wendy - WaarBenJij.nu

ik weet niet welke dag het is???

Door: Inge, Wendy en Andries

Blijf op de hoogte en volg Andries, Inge, Kimberley en Wendy

31 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Gelukkig het krijgt vorm en we geven nu les!!!!Na de politie-razzia van een dag geleden is alles weer normaal!! de bel gaat, er zijn leerlingen en sommige leraren geven les anderen weer niet en wij vangen ze op in het "learner center". We beginnen nu zelf de de boefjes te herkennen die steeds achter een pilaar staan als Mr Julius langsloopt. Mevr Julius doet me erg aan mezelf denken!! He dit herken ik, maar ik heb het wel veel makkelijker dan haar!!! OOOOO Paula (TOA) en collegae wat schrikken van jullie van de volgende verhalen: ik ging bleekwater halen en natuurlijk zat dat in een limonadefles!!! We deden practicum en Mrs Julius deed een flesje (ja het etiket was weg maar ze dacht dat het zwavelzuur was) scheutje water erbij en iedereen kreeg een beetje, nou ja de uniformpjes zitten toch al vast met touwtjes!!!Maar zodra ik met haar praat over Ricardo die ik vanmiddag uitgenodigd heb zie je een serieusheid ontstaan, oja heb je hem ook gespot!!?? Hij is sedert vorig jaar aan de Ritalin, pienter maar hoe krijgen wij het eruit??Wat AFRIKA RITALIN ADHD ik weet niet wat ik hoor!!!
Top we kunnen echt iets(je) betekenen!!! Ik ben trots: de enige blanke leerling Anthony komt trouw iedere middag wiskunde doen!! Yes mom I know the answer!! Ben ik ook hier een beetje MOM!!!

Het is vreemd, het is mooi, het is vooral BIZAR!!!
welterusten,
Inge

Wat een belevenissen en indrukken tot nu toe.. Elke dag is een verrassing, ik ga met frisse moed naar school en zie wel wat er gaat komen. Ik zou bijvoorbeeld vandaag verder gaan met het schilderproject in de schooltuin van Mrs Julius. Helaas was zij haar sleutels vergeten en konden we niet bij het materiaal. Toen heeft Fiona me naar de basisschool gebracht waar Kimberley met de kids aan het sporten was. Mijn taak werd een jongetje vermaken dat niet meer kon functioneren in de les, we hebben samen getekend. Wat heeft zo'n kind veel meegemaakt, en dan lukt het ook op school niet..
Waar ik de eerste dag mn tas de hele dag om droeg merk ik dat het nu toch iets veiliger voelt. Met in het achterhoofd nog wel de beroving van de universiteitsstudent afgelopen weekend. Als we naar een restaurant gaan dat verder dan 500m van het appartement ligt, pakken we lekker veilig de taxi. Wat kun je hier trouwens goed eten! De rand staat erg gunstig, dus onze euro's zijn goed besteedbaar. Ik kijk uit naar morgen, het begin van een mooi weekend!! gR. Wendy

Beste allemaal,
De eerste lesweek zit er alweer bijna op! We raken steeds meer gewend en zoals Inge al zei: we geven nu ook les. Vandaag met een deel van een grade 8 klas (brugklas) science huiswerk besproken. Een deel doet mee, een deel ook niet en toen ik met mijn armen op tafel leunde om wat uit te leggen begonnen twee leerlingen spontaan over m'n armen te wrijven: "that's soft!" Het zal wel...Na school ook nog twee leerlingen geholpen met huiswerk. De leerlingen weten ons buiten de les steeds meer te vinden voor extra hulp.
We beginnen ook verhalen achter leerlingen te kennen. Zo is er in grade 8 een jongen (Thorick) die we Michael Jackson noemen: continu aan het dansen in de klas, kan niet stil zitten, een tikkie tegen een medeleerling hier, een dolletje daar, maar meedoen met de les ho maar (heb ik aan den lijve mogen ondervinden ;-)). Na de les hoorden we dat hij waarschijnlijk adhd heeft (of zoals mrs Julius zegt: it's adhd, add or 'a- whatever''), maar dat het een eeuwigheid duurt voordat er wat mee gedaan wordt: ouders die niet mee kunnen en/of willen werken aan een onderzoek en er is maar één schoolpsycholoog per ongeveer 100 scholen. Het schiet dus niet op en als je dan ook nog op een school zit waar weinig structuur in te ontdekken valt...... Dan mogen wij ons gelukkig prijzen met onze zorgstructuur.
Ik word steeds meer fan van mrs Julius. Ze heeft humor, weet veel van de leerlingen, heeft de klassen zoveel mogelijk onder controle en is behalve docente in drie vakken ook nog mentor, ze doet de strafklas, is baas van de schooltuin en lost problemen op van collega's.
Wat me tot slot blijft verbazen is het feit dat eerste en derde wereld pal naast elkaar liggen. Gisteren reden we nog eens door het township 'Mandela park' (heftig en indrukwekkend!!!) om vervolgens in hetzelfde Houtbaai in een luxe visrestaurant te dineren. Zuid-Afrika blijft me na bijna drie weken nog elke dag verbazen. Van het weekend weer de toerist uithangen: wijntour, Robbeneiland en het centrum van Kaapstad. Groeten en liefs voor jullie! Andries


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Andries, Inge, Kimberley en Wendy

Reisverslag van vrijwilligerswerk op Houtbay high (Kaapstad, ZA)

Actief sinds 04 Juni 2014
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 4023

Voorgaande reizen:

27 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Docenten in Afrika

Landen bezocht: