De eerste dwaze dagen.. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Andries, Inge, Kimberley en Wendy - WaarBenJij.nu De eerste dwaze dagen.. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Andries, Inge, Kimberley en Wendy - WaarBenJij.nu

De eerste dwaze dagen..

Door: Wendy, Andries, Inge

Blijf op de hoogte en volg Andries, Inge, Kimberley en Wendy

29 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Na enkele uren te hebben gewacht op de luchthaven van Kaapstad waren Andries en ik eindelijk herenigd met Inge, die haar eerste dagen in decadent Dubai had doorgebracht. We herkenden Kevin gelukkig meteen van de foto's, hij bracht ons na een korte rondleiding door Houtbay direct naar het prachtige appartement.
Kevin had voor de zondag examentraining geregeld voor de Matrix-studenten van High School Houtbay. Hij vertelde ons dat als er pizza en drinken zou zijn, dat er dan veel leerlingen zouden komen. En dat hebben we gezien, veel gemotiveerde leerlingen die vol concentratie naar de uitleg van Universiteitsstudenten luisterden. Zo nu en dan kwam er een leerlingen uit het Township aangelopen die aansloot. Zo ook een jongen die was opgeroepen om mij zijn art-portfolio te laten zien..
De maandag hebben we kennis gemaakt met de High School zelf, meteen alle leerlingen bijeen tijdens een Assembley. Veel gekeken en gezien, en gesproken met leerlingen. Maar vandaag (dinsdag) begon voor mij pas het echte werk... ik mocht samen met een groep leerlingen schilderen in de tuin, met fantastisch uitzicht op de haven. En wat waren deze leerlingen gemotiveerd, ze wilden allemaal graag hun steentje bijdragen en hadden de verantwoordelijkheid over hun eigen stukje tuin (autoband met plantje erin!). Groet, Wendy

Hallo luitjes!
De eerste dagen een hoop indrukken opgedaan en ik moet zeggen, onze voorgangers hadden gelijk: de beste voorbereiding is géén voorbereiding aangezien het bijna altijd anders loopt dan gepland. Dank voor die tip,ik heb er al vaak aan gedacht!!
De zondag die Wendy al beschreef was nuttig. Ik voelde me net een nerveuze eerstejaars student van de lerarenopleiding die een snuffelstage kwam doen. Maar het was een fijne dag: kennismaken en soms al wat geholpen (met wiskunde nog wel!! ''Deviding by a fraction is the same as multiplying with the inverse! You understand?'')
Maandag en vandaag op Houtbay High aan de slag gegaan en dat was me wat! De soms vrij harde manier waarop docenten en leerlingen met elkaar omgaan, lessen die opeens korter duren terwijl niemand dat weet, docenten die niet komen opdagen, een leuk maar flink verpauperd schoolgebouw met dito lokalen, het Xhosa (de 'kliktaal'), de soms heftige en treurige verhalen die je hoort, kortom ontzettend veel indrukken opgedaan. Teveel om hier op te noemen eigenlijk.
Gelukkig voel ik me alweer wat nuttiger dan zondag en gister en begin ik de school, de leerlingen en de medewerkers (ik werk vooral samen met miss Julius, een komisch en gek mens met hart voor de school en respect onder de (meeste) leerlingen) wat beter te kennen: in het learner support center (een soort zelfstudie mediatheek met best goede voorzieningen) en tijdens de lessen van miss Julius heb ik al een aantal leerlingen kunnen helpen en kunnen spreken. Overigens is het niveau van de leerlingen en de stof (vooral grade 12, eindexamen) best hoog!
Inmiddels zijn we als 'gezin' aardig gesetteld in ons van alle gemakken voorziene appartement. Inge is 'ons moeke' (maar wel een keurige madam!!), Wendy en Kimberley zijn zussen en ik de grote broer (al noemen mijn 'zussen' me het kleine broertje......) We hebben inmiddels onze reisverhalen gedeeld, we delen onze ervaringen van de dagen hier en Houtbaai is leuk. Benieuwd wat morgen brengt! Groeten, Andries

waar te beginnen???wat zijn cultuurverschillen?? word je daar onzeker van??JA Zeker!! Je begrijpt dingen niet, je snapt niet hoe dingen kunnen gebeuren?? je schat situaties volledig verkeerd in! Een stelletje keurig uitziende gangsterbazen blijken jongens te zijn die net hun mannelijkheid hebben bewezen in de rimboe en deze nieuwe kleren mogen dragen in plaats van het uniform.! Je kunt dus niet meer vertrouwen op de kaders die jarenlang jou ding waren?? Hoe gek is dat!! De Engelse taal (voor deze kinderen eigenlijk ook hun tweede taal) in de technische zin best wel moeilijk, maar dat komt wel goed al kost het heeeel veeeeel energie. Gelukkig is het hier om 1800 u donker dan kunnen wij godzijdank op tijd naarons heerlijke luxe wame bed, nooit later dan 21.30UUr. Teveel indrukken om gedetailleerd te vertellen, misschien als alles bezinkt komt dat nog wel maar nu slechts een filosofische reportage met het grote lijnengevoel!! Tot gauw met wat situaties en feitelijke verslaglegging, Inge

  • 29 Juli 2014 - 22:58

    Stefan Den Braber:

    Beste Collega's,

    Goed om te zien dat jullie een manier hebben gevonden om de verhalen te posten! Eventueel is het tourist information centre ook een goede optie daarvoor. Leuk om te lezen dat jullie dezelfde eerste indrukken opdoen die ik ook had. Ook de niet-opdagende docenten komen me bekend voor.

    Veel succes de komende dagen met jullie verschillende werkzaamheden en veel plezier met z'n allen in dat luxe appartement. En Inge, je raakt snel gewend aan dat Engels hoor!

    Groeten,
    Stefan

  • 30 Juli 2014 - 10:44

    Sylvie:

    Hai moeke, zussen en kleine broertje,

    Het is heel goed voorstelbaar, dat jullie 's avonds op gepaste tijd naar bed gaan, gezien de vele indrukken die jullie te verwerken krijgen.
    Multitasken lijkt mij een goede vaardigheid, die jullie gelukkig bezitten.
    Ik vind het leuk om de verslagen te lezen en niet onbelangrijk, jullie verrichten hartstikke goed werk. pluim van de juf.

    Geniet ook van de aandacht van de leerlingen daar. Ik vind jullie kanjers!

    Hartelijke groet,
    Sylvie


  • 30 Juli 2014 - 13:34

    Martine:

    Hoi collega's!

    Wat leuk om jullie verhalen te lezen! Veel indrukken en gezelligheid lees ik! Ik ben nu al benieuwd naar de volgende verhalen. Veel plezier verder en geniet!!

    Groetjes, Martine

  • 30 Juli 2014 - 21:47

    Anne:

    Hoi Dree!

    Leuk wat van je te lezen! Zal ongetwijfeld een bijzondere reis zijn met mooie en heftige herinneringen.
    Succes daar nog even! Ben ook benieuwd naar je foto's!

    X,

    Je echte zuster! ;-)

  • 30 Juli 2014 - 22:35

    Tineke Haster:

    Hallo collega's
    Enthousiaste verslagen hebben jullie geschreven. Erg leuk om jullie te volgen de komende weken. Ben ook benieuwd naar foto's van jullie tijdens de lessen. Succes met lesgeven. Groetjes vanuit Polen. Tineke

  • 31 Juli 2014 - 00:06

    Tineke De Schepper:

    Beste Inge, Kimberley, Wendy en Andries,

    Geweldig dat er weer een aantal docenten op de school in Zuid Afrika aan het werk zijn. Veel succes en ik ben benieuwd naar jullie volgende verhalen.

    Hartelijke groeten,

    Tineke

  • 31 Juli 2014 - 18:09

    Linda Van Der Wijk:

    Beste allemaal, in het bijzonder Wendy,

    Wat leuk om op afstand jullie belevenissen te volgen.
    En wat fijn dat jullie dit doen voor de kinderen.
    We wensen jullie heel veel succes en plezier.
    Wat zullen jullie een fantastische ervaring krijgen waar jullie voor de rest van jullie leven op zullen terugkijken.

    Wij blijven jullie volgen,
    Groetjes,
    Fred, Linda Thomas en Kirsten

  • 31 Juli 2014 - 20:11

    Eliza Van Der Wijk:

    Hallo Andries, Inge,Kimberley en Wendy

    Wat een totaal andere wereld waar jullie in terecht zijn gekomen.
    Wat besef je dan te meer dat wij het in Nederland ontzettend goed hebben .
    Wat moeilijk om zoveel leed te zien en te voelen, alle kinderen hebben iets mee gemaakt.
    Wel veel x wat hè . Maar het is ook zo inlevend om het allemaal te lezen.
    Kunnen jullie met elkaar 'n beetje stoom afblazen na deze intensieve dagen?
    Veel succes de komende dagen en ik blijf jullie volgen .
    Groetjes Eliza

  • 31 Juli 2014 - 21:09

    Desiree Hofman:

    Hallo Andries, Inge, Kimberley en Wendy,

    Wat hebben jullie al veel indrukken opgedaan in deze korte tijd. Wat fijn dat jullie je deze komende weken voor deze kinderen willen inzetten. Ik lees ook het plezier dat jullie beleven aan het contact dat je met de kinderen kunt hebben. Ze zijn spontaan en dat doet natuurlijk ook heel erg goed. Ook fijn dat het appartement goed in orde is, zodat jullie je als gezin kunnen terugtrekken en de dag van je af kunnen praten, lachen, schrijven. Ik verheug me alweer op de volgende verslagen!

    Hartelijke groeten en succes met jullie werk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Andries, Inge, Kimberley en Wendy

Reisverslag van vrijwilligerswerk op Houtbay high (Kaapstad, ZA)

Actief sinds 04 Juni 2014
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 4007

Voorgaande reizen:

27 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Docenten in Afrika

Landen bezocht: